5 SEO tips voor een betere vindbaarheid in Google

Iedereen wil goed gevonden worden via Google. Goed gevonden betekent op een hoge plek staan in de resultaten. Dit wordt steeds lastiger omdat er online steeds meer concurrenten bij komen. De online marketing voor je website laten doen door een bedrijf kan voor een startende ondernemer soms hoog oplopen in kosten. Daarom willen wij je graag gratis 5 belangrijke SEO (Search Engine Optimization) tips geven die je zelf op een redelijk eenvoudige manier kunt toepassen op je WordPress website.

4 belangrijke pilaren in SEO

Zoekmachines kijken naar honderden verschillende facetten om de ranking van een website te bepalen in de resultaten. Er zijn echter 4 belangrijke pilaren waarmee je al een heel eind komt:

  • Snelheid en de techniek van je website;
  • Gebruiksvriendelijkheid van je website;
  • Informatieve en kwalitatieve content op je website;
  • De autoriteit, vertrouwen, imago van je website.

Niet alles wat we in deze pilaren beschrijven heb je zelf in de hand of kun je zelf realiseren. Voor de snelheid, techniek en gebruiksvriendelijkheid van je website heb je vaak wel een Internetbureau nodig die dit voor je kan doen. Wat je wel zelf kunt doen, is het verzorgen van kwalitatieve content op je website en de autoriteit van je website verhogen.

Tip 1: Zoekwoorden

Het is belangrijk om uit te zoeken welke zoekwoorden mensen nou gebruiken om bij jouw website terecht te komen. Als voorbeeld pakken we een bedrijf die online koffiebonen verkoopt en lokaal een vestiging heeft in Breda. Het belangrijkste verkoopkanaal is de webshop waar ze landelijk koffiebonen verkopen. Hoe kom je er nu achter waar men op zoekt als men op zoek is naar koffiebonen of speciaal gebrande koffiebonen? Hiervoor kun je gebruikmaken van Google Keywordplanner. Als je nog geen Google account hebt dan kun je die eerst aanmaken. Anders kun je inloggen met een bestaand Google account en dan kun je vervolgens gebruik maken van Google Keywordplanner.

5 gratis SEO Tips

In de bovenstaande afbeelding klik je op “Nieuwe zoekwoorden ontdekken”, daar kun je dan een trefwoord invoeren om te controleren hoe vaak men hier op zoekt. In dit voorbeeld gebruiken we even het zoekwoord “koffiebonen”. Als je dit zoekwoord ingeeft dan krijg je een lijst van suggesties op dit zoekwoord.

SEO tip trefwoorden onderzoek

In de eerste kolom zie je alle suggesties en in de tweede kolom de gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten. Je ziet dat er op koffiebonen tussen de 10.000 en 100.000 maandelijkse zoekopdrachten zijn. Maarja, heeft het zin om te scoren op zoekwoord “koffiebonen”? Het is een algemeen woord en je weet de intentie niet van de persoon die deze zoekopdracht heeft ingegeven. Daarnaast is het ontzettend lastig om op één woord hoog te scoren in de zoekresultaten, vanwege de grote concurrentie op dat zoekwoord. Er wordt veel op gezocht, maar er zijn ook veel websites op gericht, waardoor je grote kans hebt dat er nog steeds veel van je concurrenten voor jou zichtbaar zijn in de lijst met zoekresultaten.

Waar wil ik op scoren in de zoekmachines?

Dat is wat je jezelf moet afvragen. In het voorbeeld heeft iemand een webshop waar online koffiebonen op verkocht worden. Het doel is om zoveel mogelijk koffiebonen te verkopen via de webshop. Iemand die nieuwe koffiebonen online wil bestellen zal waarschijnlijk zoeken op “koffiebonen kopen”. Dit is al een zoekopdracht die veel gerichter is op het publiek dat je op de webshop wilt hebben. Als je in de zoekwoordsuggesties kijkt die Google geeft, dan zie je daar ook “koffiebonen kopen” tussen staan.

Voorbeeld resultaat trefwoord

Je kunt er dus voor kiezen om dit trefwoord mee te nemen in de webshop en hier een pagina voor in te richten. Deze pagina richt je dan volledig in op het trefwoord “koffiebonen kopen” om te scoren in zoekmachines als Google. Ook dit zal een pittig trefwoord zijn om op te scoren maar als je de lijst goed bekijkt dan zitten er ook trefwoorden tussen als “douwe egberts koffiebonen aanbieding”. Als je Douwe Egberts koffiebonen aanbiedt en deze regelmatig in de aanbieding hebt dan kun je hier ook een speciale pagina voor inrichten. Dat is een minder competitief zoekwoord waar je gemakkelijker op kunt scoren. Het zoekvolume is ook vaak minder, maar je hebt ook minder concurrentie en haalt wel heel gericht bezoekers naar je webshop die vinden waar ze naar gezocht hebben.

Lokaal scoren de juiste trefwoorden

We gaven ook al aan dat de koffiebonen webshop lokaal een vestiging heeft in Breda. Lokaal is altijd makkelijker scoren dan landelijk. Als je bijvoorbeeld het zoekwoord “koffiebonen kopen Breda” gebruikt dan scoor je hier veel gemakkelijker mee dan als je dit landelijk doet. Dat is het voordeel als je nog een lokale vestiging hebt naast je webwinkel.

Tip 2: Informatieve en kwalitatieve content / pagina’s

Als je middels Google Keywordplanner enkele zoekwoorden hebt gevonden waar je met je website of webshop op wilt scoren in de zoekresultaten dan moet je hier content voor gaan schrijven en je pagina’s inrichten.

Google houdt van lange kwalitatieve en informatieve teksten en pagina’s waar veel antwoorden op gegeven worden. Als we terug gaan naar het voorbeeld over de koffiebonen dan snappen we dat het erg lastig is om een pagina te schrijven over “koffiebonen kopen”. Wat moet je hier nu eigenlijk over zeggen? Daarnaast wil je ook het liefst dat mensen de koffiebonen zo snel mogelijk bij je bestellen. Toch kun je genoeg vertellen over koffiebonen. Waarom moet men ze bijvoorbeeld bij jou kopen? Waar ben je onderscheidend in? Je kunt wat vertellen over koffiebonen in het algemeen en misschien is ook een kleine geschiedenisles leuk. Genoeg om te vertellen dus, maar verlies niet uit het oog waar de pagina daadwerkelijk voor bedoeld is en dat is het verkopen van de koffiebonen.

Let op de inrichting van je pagina, visueel en tekstueel

Zorg er voor dat bezoekers zowel visueel als tekstueel snel zien op wat voor een pagina ze zitten en wat ze op deze pagina kunnen. In het voorbeeld gebruikten we het trefwoord “koffiebonen kopen”. Iemand die via de zoekmachine op je webshop terecht is gekomen wil waarschijnlijk 2 dingen heel snel zien: kan ik hier koffiebonen kopen en hoeveel kosten ze? Zorg dat ze dit direct kunnen zien. Dit verhoogt de conversie van het aantal bezoekers dat op deze pagina terecht komt enorm. Eventuele extra tekst over koffiebonen zet je dus verder onderaan je pagina. Dit is voor bezoekers die misschien nog wat meer informatie willen en voor Google, want die leest het sowieso.

Trefwoord terug laten komen in de content

Zorg er voor dat het gekozen zoekwoord zo nu en dan eens terugkomt in de tekst. Houd echter wel altijd de kwaliteit van de tekst in de gaten. Ga geen zoekwoorden verwerken in een zin omdat je het er per se een x aantal keer in wil verwerken. Google wordt steeds slimmer en “ziet” dit. Als een zin niet lekker loopt en het zoekwoord past er niet goed in, dan laat je hem er gewoon uit.

Tip 3: Zorg voor goede meta titels en omschrijvingen

Wat zijn meta titels en omschrijvingen? Kun je de zoekresultaten van Google voor de geest halen? Anders is hier een voorbeeld:

Meta titels en omschrijving Google

In de afbeelding kun je duidelijk zien wat een Meta Titel is en een Meta omschrijving. Zoekmachines als Google maken deze vaak zelf aan de hand van de content die op je website of shop staat. Echter kun je Google ook aansturen om de Meta Titel en Meta omschrijving te gebruiken die jij ingeeft. Als je gebruik maakt van WordPress dan kun je dit eenvoudig instellen met de SEO plug-in genaamd Yoast.

Als je deze downloadt via “Plug-ins” in je WordPress dashboard en installeert dan kun je daarna bij het bewerken van je pagina’s en berichten de Meta titel en Meta omschrijving ingeven. Dit doe je als volgt: als je een nieuwe of bestaande pagina opent en naar beneden gaat dan zie je op een gegeven moment een blok met “Yoast SEO”. Hier kun je een Meta Titel en Meta omschrijving ingeven. Dit doe je door te klikken op de blauwe tekst (het stuk in de afbeelding dat rood omlijnd is).

Mete titel Yoast

De plug-in Yoast helpt je vaak al een handje door de Meta Titel al op te maken aan de hand van de pagina titel die je gebruikt. Dit kun je echter ook helemaal invoeren naar eigen wens.

Wat moet een Meta Titel en Meta omschrijving bevatten?

Het kan handig zijn om het zoekwoord terug te laten komen in de Meta Titel en ook in de Meta omschrijving. Dit kan bijdragen aan het scoren op deze zoektermen in de zoekresultaten maar houd altijd de kwaliteit in de gaten en ga geen rare zinnen maken om het zoekwoord er maar in te proppen. Het belangrijkste van de Meta Titel en Meta omschrijving is dat het voor een potentiële bezoeker direct duidelijk is wat ze kunnen verwachten als ze naar je website of webshop doorklikken. Als dit namelijk niet het geval is, dan zal een bezoeker heel snel je website of webshop weer verlaten en dat is het laatste wat je wilt. Als je dus eerlijk en duidelijk omschrijft waar je website over gaat dan heeft dit uiteindelijk de meeste waarde.

Tip 4: Interne linkbuilding (cornerstone content)

Het creëren van een spinnenweb binnen je website of webshop is erg belangrijk voor zoekmachines en tevens kan het ook erg handig zijn voor je bezoekers. We noemen dit Interne linkbuilding en simpel gezegd houdt dit in dat je op pagina’s en berichten binnen je website doorlinkt naar andere pagina’s en/of berichten op je website.

Als je bijvoorbeeld op een pagina “koffiebonen kopen” ook vertelt over Douwe Egberts koffiebonen en je hebt hier al een keer een artikel of pagina voor geschreven dan kun je op het woord “Douwe Egberts koffiebonen” bijvoorbeeld een link zetten naar deze pagina. Dit zorgt er voor dat bezoekers gemakkelijker kunnen navigeren naar een pagina die ze ook interessant vinden.

Cornerstone content

Er zijn altijd een aantal pagina’s binnen je website die erg belangrijk zijn. Om deze nog een extra boost te geven binnen de zoekresultaten kun je er voor zorgen dat deze pagina’s belangrijker gevonden worden in de ogen van bijvoorbeeld Google. Dit kun je doen door veel te linken vanuit andere pagina’s binnen je website naar deze belangrijke pagina’s. Een extra boost is altijd een directe link vanuit de homepage naar deze belangrijke pagina(‘s).

Tip 5: Afbeeldingen optimaliseren

Vergeet je afbeeldingen niet, deze zijn heel belangrijk. Allereerst, mensen lezen over het algemeen niet graag. Als je denkt dat je met een afbeelding meer kunt vertellen dan in 100 woorden dan is het aan te raden om hier een mooie en leuke afbeelding van te laten maken.

Gebruik geen afbeeldingen van 10MB en 8000×8000 pixels

Een veel gemaakte fout is dat mensen bijvoorbeeld direct vanaf een camera foto’s op de website gaan plaatsen. Afhankelijk van de camera zijn deze afbeeldingen vaak meerdere MB’s groot en de afmetingen zijn ook enorm terwijl dit vaak niet nodig is. Wanneer je afbeeldingen van 10MB op een pagina plaatst dan vertraagt dit het laden van de pagina enorm wat niet gebruiksvriendelijk is voor je bezoekers. Ook verlaagt dit je score bij zoekmachines als Google.

Zorg er dus voor dat je de afbeeldingen eerst bewerkt of laat bewerken zodat deze in het formaat worden gemaakt waar je ze voor wilt gebruiken. De bestandsgrootte zal dan al meteen afnemen. Vervolgens is er nog een laatste stap die je kunt zetten en dat is de afbeeldingen door een optimalisatie tool gooien. TinyPNG is zo’n tool en deze verkleint je afbeeldingen soms wel met 80% zonder dat je maar enig verschil ziet met het origineel. Dit scheelt dus weer enorm in bestandsgrootte en het laden van je pagina.

Gebruiken van een ALT tag

Wanneer je in WordPress een afbeelding plaatst kun je er voor kiezen om een ALT tag in te geven. Dit is een alternatieve tekst die getoond wordt als de afbeelding niet geladen kan worden. Deze tekst wordt ook gelezen door zoekmachines om te kunnen achterhalen waar de afbeelding over gaat. Het verwerken van een zoekwoord in deze ALT tag is altijd aan te raden. Onderstaand een voorbeeld van waar en hoe je deze ALT tag in kunt geven:

Meer informatie over afbeeldingen optimaliseren

ALT tag toevoegen afbeelding

EXTRA TIP: Externe linkbuilding

We hebben het al gehad over interne linkbuilding en nu willen we jullie nog een extra en zeker geen onbelangrijke tip meegeven en dat is externe linkbuilding. In de volksmond wordt er altijd gesproken over “linkbuilding”. Linkbuilding is het vergaren van andere (externe) linkjes naar jouw website of webshop.

Om voor de laatste keer ons voorbeeld de webshop met koffiebonen aan te halen: stel nu dat deze lokale ondernemer met zijn webshop voor koffiebonen een link krijgt van de website van Douwe Egberts. Douwe Egberts is gecharmeerd van de webshop en de content die erop staat en plaatst een artikel en refereert met een link in dit artikel naar de website van de koffiebonen webshop. Dat is een kwalitatieve en, ook erg belangrijk, een gerelateerde backlink van een website met enorm veel autoriteit.

Dit zijn backlinks die je positie drastisch kunnen verbeteren. Maar, we moeten wel realistisch blijven. De kans dat je een backlink krijgt van de website van Douwe Egberts is enorm klein. Als je zelf aan linkbuilding wil doen kun je op gerelateerde websites vragen of je bijvoorbeeld mag gastbloggen en zo zijn er nog wel een aantal trucjes om links vanaf andere websites naar jouw website of webshop te krijgen.

Linkbuilding is en blijft enorm lastig en tijdrovend maar het is wel belangrijk. De beste manier is de natuurlijke manier en dat is je website of webshop voorzien van kwaliteitscontent en -materiaal. Door dit te delen op Social Media kanalen kan dit door andere partijen opgepakt worden en zo gaat het balletje rollen en kun je op een natuurlijke wijze backlinks vergaren.

Dat waren ze alweer

We hopen dat je iets kunt met deze SEO-tips en je zelf misschien je posities in de zoekresultaten van Google kunt verbeteren. Heb je nog vragen, lukt iets niet of wil je je vindbaarheid nog een niveau hoger tillen? Neem dan contact met ons op. Wij bekijken je website of webshop graag en kijken samen met jou naar de mogelijkheden om een leuke positie in de zoekresultaten Google te bemachtigen.