Verbeter je zichtbaarheid in Google met Structured Data (Rich Snippets)

Iedereen wil hoog in de zoekresultaten van Google staan en het liefst zonder hier voor te betalen. Dit noemen we de organische zoekresultaten van Google. De volgorde van deze resultaten wordt bepaald door Google en het algoritme dat zij gebruiken voor het maken van deze volgorde. Of je een hoog plekje krijgt in deze organische zoekresultaten is afhankelijk van heel veel verschillende factoren en aangezien je niet de enige bent is het “krijgen” van een hoog plekje een hele opgave. Gelukkig zijn er mogelijkheden om toch wat extra op te vallen binnen deze zoekresultaten en dat zijn Rich Snippets.

Wat zijn Rich snippets en kan ik deze ook gebruiken?

Iedereen kan Rich snippets instellen op zijn of haar website of webshop. Door gebruik te maken van Structured Data op je website of webshop kun je zorgen dat je meer opvalt binnen de zoekresultaten. Met Structured Data kun je verschillende soorten Rich Snippets instellen die er voor zorgen dat je beter opvalt. De website die het meest gebruikt wordt als bron is https://schema.org/. Enkele voorbeelden van Rich snippets zijn:

Reviews

Je kent ze vast wel, de opvallende gele sterren in de zoekresultaten van Google.

Rich Snippet Reviews

Door het toevoegen van review informatie (d.m.v. Structured Data) aan de desbetreffende pagina kun je deze informatie toevoegen aan de resultaten. Op deze manier creëer je een “rijk zoekresultaat”, oftewel Rich snippet waardoor je meer opvalt binnen de zoekresultaten. Dit zorgt voor een hogere CTR (Click Through Rate).

Kruimelpaden

Door Structured Data toe te voegen aan je kruimelpad vertel je Google de link / menustructuur van je website. Dit ziet er als volgt uit:

Rich snippets kruimelpad

In plaats van dat je een / (slash) ziet staan, zie je dat er een pijltje staat en dan kun je eenvoudiger op dieper of minder diepe niveaus van de website komen. Op onderstaande afbeelding van de Producten Snippet zie je het nog beter.

Producten

Wanneer je een webshop beheert kun je ook Structured Data toevoegen aan je producten.

Rich Snippets Producten

Met deze Structured Data kun je sterren, prijzen en de voorraad van het product laten zien in de zoekresultaten van Google. Hiermee val je extra op tussen de resultaten van webshops die dit niet in hebben gesteld.

Ok, hoe implementeer ik dat in mijn website of webshop?

Structured data (Rich snippets) toevoegen aan je website kan maar op één manier en dat is code toevoegen op je website of webshop. Er zijn verschillende manieren om Structured Data toe te voegen maar je zult in alle gevallen toch de code in moeten duiken. Als je wilt testen of je Structured data goed werkt dan kun je dit doen op een testomgeving van Google: https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/?hl=nl

Zelf aan de slag of hulp nodig?

Met een beetje technische kennis kun je zelf een heel eind komen met het instellen van Structured Data op je website of webshop. Heb je toch hulp nodig dan kunnen wij je hier uiteraard bij ondersteunen.