Website structuur belangrijk voor SEO

Het maken van een eigen website is vandaag de dag makkelijker dan ooit. Dankzij drag-and-drop systemen als Wix en Jimdo klik en sleep je eenvoudig en snel een website in elkaar. Maar een écht goede website maken die ook technisch perfect in elkaar zit? Dat is een stuk lastiger. De meeste websites missen structuur, terwijl een goede website structuur wel enorm belangrijk is.

Wil je beter scoren in Google en ervoor zorgen dat jouw bezoekers alle beschikbare pagina’s goed kunnen vinden? Dat is een goede website structuur onmisbaar. In dit artikel delen we de voordelen van een goede website structuur, vertellen we je waar die structuur aan moet voldoen en geven we handige tips waar je zelf mee aan de slag kan.

Waarom is een goede website structuur belangrijk?

De gebruikservaring van websitebezoekers is één van de belangrijkste ranking factoren van SEO. Wanneer bezoekers op een website komen, willen ze graag snel en gemakkelijk vinden waar ze naar op zoek zijn. Dat lukt een stuk beter op een overzichtelijke website met een goede website structuur! Bezoekers zullen langer op je website blijven, waardoor je positie in de zoekmachine verbeterd. En er is nog een andere reden waarom een goede website structuur zorgt voor een betere positie in de zoekresultaten: Hoe beter de structuur van je website, hoe beter zoekmachines de website kunnen crawlen om alle informatie te indexeren. Hierdoor zullen meer pagina’s van je website worden opgenomen in de zoekresultaten én zul je hoger scoren in Google.

Dankzij een goede website structuur…

  • …kunnen websitebezoekers eenvoudig de juiste informatie vinden.
  • …kan men iedere pagina van je website in slechts 3 kliks bereiken.
  • …kunnen zoekmachines de website goed crawlen.
  • …is je website een sterk geheel.

De belangrijkste onderdelen van een goede website structuur

Het is dus duidelijk dat een goede website structuur belangrijk is. Maar waar moet deze dan precies aan voldoen? Afhankelijk van het soort website kan dit enigszins verschillen. Een webshop heeft immers heel andere doelen dan een blog of nieuwswebsite. We delen daarom hieronder de belangrijkste onderdelen waar je rekening mee moet houden bij het opzetten van een goede website structuur:

In 3 kliks op de juiste pagina

Niemand houdt van het zoeken naar de juiste pagina op een website. Zorg er daarom voor dat alle waardevolle content snel te vinden is. In principe moet een bezoeker in 3 kliks op de gewenste pagina terecht kunnen komen. Heeft je website veel pagina’s? Dan zul je goed moeten uitdenken hoe je dit mogelijk kunt maken. Deel pagina’s zo logisch mogelijk in, zodat bezoekers niet via een omweg moeten zoeken naar informatie.

Interne linkjes naar waardevolle content

Veel belangrijke pagina’s op je website zullen opgenomen zijn in het menu. Toch is het belangrijk om ook op de pagina’s zelf naar andere content te linken. Stelregel daarbij is dat niet iedere pagina een link hoeft te bevatten, maar er moet wel minstens één link naar iedere pagina zijn. Pagina’s waar niet naar gelinkt wordt, zullen niet snel zichtbaar worden in de zoekmachine en dat is zonde! Verbind dus pagina’s aan elkaar en help je bezoekers steeds een stapje verder naar nóg meer interessante informatie.

Het plaatsen van interne links is ook gunstig voor de menustructuur van je website. Door gebruik te maken van interne links op pagina’s, kun je het menu ook een stuk schoner houden. De belangrijkste pagina’s horen uiteraard wél thuis in je menu. Denk daarbij aan de homepage, een pagina met je diensten of producten, blog, over ons, referenties, de contactpagina en een call to action.

Een overzichtelijke URL structuur

Bij een goede website structuur, horen ook een logische en overzichtelijke URL structuur voor SEO. Geef iedere pagina daarom een logische naam en zorg ervoor dat de permalink daar ongeveer gelijk aan is. Denk ook goed na over hoofd- en subpagina’s. Soms is het logisch dat pagina’s naast elkaar bestaan, in andere gevallen vallen (sub)pagina’s onder een hoofdpagina.

Extra tips voor een nóg betere website structuur en SEO

Heb je de smaak te pakken? Met onderstaande tips kun je de website structuur nog verder verbeteren. Prettig voor je bezoekers én voor de SEO van je website.

Tip #1: Gebruik breadcrumbs

We kennen allemaal het sprookje waarbij Klein Duimpje door broodkruimels de weg terug kon vinden. Zo werkt het ook op websites! Al zien ze er daar wel anders uit, bijvoorbeeld zo:

Home > Diensten > Contentmanagement

Door deze breadcrumbs weet een bezoeker precies op welke pagina hij zich bevindt, en kan hij ook makkelijk één of meerdere stapjes terug naar een andere pagina.

Tip #2: Plaats interne links op landingspagina’s

De meeste landingspagina’s zijn bedoeld voor SEO of om de bezoeker over te halen een bepaalde actie uit te voeren. We willen een bezoekers dan ook graag zo lang mogelijk op een landingspagina houden. Toch kan het waardevol zijn om interne links toe te voegen. Je biedt de bezoeker hiermee de mogelijkheid om nog meer informatie op je website te vinden. Een kleine moeite waarmee je nog meer waarde kunt delen.

Tip #3: De kracht van content plannen

Door nieuwe content vooruit te plannen, kun je ook tijdig nadenken over mogelijke interne links. Je kunt de interne links bij het maken van de content dan direct toevoegen of je laat deze door een plugin automatisch aanmaken. In dit laatste geval hoef je zelf nooit meer je website te doorzoeken naar ontbrekende links en is de interne linkstructuur van je website altijd up to date.