Interne links voor goede SEO

Ga je je website optimaliseren voor zoekmachines (SEO)? Dan zijn linkjes enorm belangrijk. Vaak denken we daarbij eerst aan backlinks. Dat zijn linkjes die vanaf een andere website naar onze eigen website verwijzen. Maar ook interne links zijn van invloed op de vindbaarheid van je website. Bovendien dragen ze bij aan structuur en gebruiksvriendelijkheid. Alleen maar voordelen dus!

Hoe werken interne links?

De interne linkstructuur van jouw website bestaat uit alle links op jouw website die verwijzen naar een andere pagina op dezelfde website. Net als backlinks geven interne links ‘linkjuice’ door. Pagina’s met veel inkomende links krijgen een hogere linkautoriteit en scoren daardoor beter in Google. Iedere link van de ene pagina naar de andere is als het ware een aanbeveling in de ogen van Google.

Interne links zijn standaard voorzien van een ‘dofollow’-tag, waardoor Google begrijpt dat deze links gevolgd mogen worden. Als je niet wilt dat zoekmachines de pagina achter de link volgen, kun je de ‘no-index’ tag op die pagina gebruiken om deze ‘nofollow’ te maken.

Het belang van een goede interne linkstructuur

Als een bezoeker op jouw website is, dan wil je hem natuurlijk zo goed mogelijk kunnen helpen. Een goede interne linkstructuur is daarbij heel waardevol. Door met een link te vermelden waar elders op jouw website meer informatie over een specifiek onderwerp te vinden is, kan de bezoeker moeiteloos doorklikken. Jouw behulpzaamheid maakt dat de bezoeker makkelijker kan vinden wat hij zoekt en daardoor langer op je website blijft.

Ook Google wil bezoekers graag helpen zo snel mogelijk de juiste informatie te vinden. Jouw interne links zijn voor SEO enorm waardevol. Met een interne linkstructuur die de blog categorieën, kennisbank en onderliggende pagina’s met elkaar verbindt, kan Google de hiërarchie binnen jouw website beter begrijpen en meer waarde toekennen aan de belangrijke pagina’s in deze structuur. De “kruispunten” zijn belangrijke pagina’s die hun waarde doorgeven. Je kunt deze structuur vergelijken met een wegennetwerk.

Hier zijn 6 redenen waarom interne links belangrijk zijn:

  1. Zoekmachines volgen de links naar jouw andere pagina’s en ontdekken zo andere pagina’s op jouw website.
  2. Door te verwijzen naar andere relevante onderdelen op jouw website, kunnen bezoekers het antwoord op hun vragen gemakkelijker vinden.
  3. Bezoekers blijven langer op jouw website. Dit geeft een positief signaal af aan zoekmachines: jouw website is relevant!
  4. Je kunt je inkomsten verhogen door meer advertentieweergaves of door upsells te promoten met interne links naar andere relevante productcategorieën.
  5. Door links te plaatsen naar andere pagina’s op jouw website, kun je die pagina’s laten stijgen in de zoekresultaten van Google.
  6. In informatieve artikelen die niet direct geld opleveren, kun je interne links plaatsen om te verwijzen naar relevante producten in jouw webshop. Of je kunt interne links plaatsen om bezoekers aan te moedigen actie te ondernemen.

Let op: Plaats nooit overdreven veel interne links op een pagina. Hoe meer links, hoe minder waarde er per linkje wordt toegekend.

Waar plaats je die interne links?

Voor je in het wilde weg interne links gaat plaatsen, is het goed om te weten waar je die links dan kunt plaatsen. We raden aan alle opties te bekijken en te combineren voor duidelijke navigatie op je website.

Interne links in tekst

Interne links in een tekst zijn gemakkelijk te herkennen. Het zijn die – vaak blauwe – woorden in een tekst waar je op kunt klikken. Een goed voorbeeld van een website die bol staat van interne links is Wikipedia. Terwijl je leest over het ene onderwerp, wordt je voortdurend gestimuleerd om door te klikken naar een gerelateerde pagina. Geen wonder dat Wikipedia zo goed scoort in zoekmachines!

Title attribute en anchortekst

Bij interne links kijkt Google niet alleen naar de bestemming van de link, maar ook naar de anchortekst. Dat is de tekst die wordt gebruikt om de link aan te maken. De anchortekst kan bijdragen aan de ranking van de pagina op de betreffende zoekwoorden, omdat Google deze tekst associeert met de achterliggende pagina.

Ook de title attribute draagt bij aan de waarde en relevantie van de pagina achter de interne link. Met title attribute bedoelen we een HTML-attribuut dat aan een link kan worden toegevoegd. De title attribute bevat tekst die verschijnt wanneer de cursor van de muis over de link beweegt of wanneer de link wordt aangeraakt op een touchscreen-apparaat. Dit is handig om extra informatie te geven over de bestemming van de link, zoals een korte beschrijving van de pagina waar de link naartoe leidt. Het title attribute kan ook bijdragen aan de relevantie van de link voor zoekmachines, omdat het helpt om de context van de link te verduidelijken.

Gerelateerde artikelen

Op blogpagina’s zie je onderaan vaak een lijstje met gerelateerde artikelen. Als een lezer jouw artikel interessant vindt, is de kans groot dat hij ook andere artikelen van jouw hand wil lezen. Zorg er bij gerelateerde artikelen altijd voor dat de onderwerpen raakvlak hebben met de pagina waar ze op genoemd worden.

Breadcrumbs

Breadcrumbs op een webpagina zijn een soort navigatiemenu dat de bezoeker laat zien waar hij of zij zich bevindt op de website. Het is vergelijkbaar met de broodkruimels die Hans en Grietje in het sprookje achterlaten om de weg terug te vinden. Breadcrumbs geven de bezoeker dus een idee van de hiërarchie van de website en waar de pagina waar hij of zij zich op bevindt, past binnen die hiërarchie. Dit maakt het voor de bezoeker gemakkelijker om te navigeren en terug te gaan naar eerdere pagina’s.

Een voorbeeld van breadcrumbs is: Home > Categorie > Subcategorie > Huidige pagina.

Linkjes in het menu

Een plek waar vrijwel altijd interne links te vinden zijn, is het menu van je website. Dit menu staat op iedere pagina. Hierdoor verwijzen al je webpagina’s automatisch naar enkele belangrijke pagina’s zoals ‘diensten’, ‘over ons’ en ’tarieven’. Voor Google hebben die pagina’s veel waarde. We raden daarom aan om juist die pagina’s goed in te zetten om op je meest belangrijke keywords te scoren.

Inhoudsopgave in artikelen

Ook binnen een pagina kun je gebruikmaken van interne links. Die links verwijzen dan niet naar een andere pagina, maar naar een ander gedeelte van de tekst op de huidige pagina. Dat komt bijvoorbeeld goed van pas wanneer je een lang artikel hebt geschreven. Door middel van zogenaamd ‘anchorlink’ kan de lezer van de ene naar de andere tussenkop ‘springen’. Dat is fijn voor de lezer, maar ook Google kan nu eenvoudig segmenten van je tekst indexeren. Een inhoudsopgave in een lang artikel is dus ook goed voor je SEO-waarde.

Overzichten met links

Je kunt in je website ook gebruikmaken van overzichten. Een goede plek om dat te doen is bijvoorbeeld een kennisbank. Daar kun je bij iedere categorie een lijst maken met alle onderliggende artikelen. Bij een artikel zelf kun je een overzicht toevoegen als snelkeuzelijst met andere artikelen in dezelfde categorie.

Turbo snippets

Turbo snippets geven de lezer alvast een preview van wat hij van de pagina achter een link kan verwachten. Hierdoor krijgt een lezer alvast informatie, zonder dat hij doorklikt. Op deze manier behoud je de SEO-waarde van een interne link en tegelijkertijd blijft de aandacht van je lezers binnen het artikel. Een lezer zal namelijk alleen doorklikken als de inhoud van de link nieuw of interessant genoeg is. Het is jammer als je een lang en waardevol artikel hebt geschreven en je lezers het niet helemaal lezen.

Google Sitelinks in de zoekresultaten

Sitelinks zijn links die onder sommige zoekresultaten van Google worden weergegeven. Ze zijn ontworpen om gebruikers te helpen bij het navigeren op jouw site. Google maakt gebruik van de linkstructuur van jouw site om korte routes te vinden, zodat gebruikers sneller de informatie kunnen vinden die ze zoeken en tijd kunnen besparen. Momenteel worden sitelinks automatisch toegevoegd en Google. Webmasters kunnen echter praktische tips gebruiken, zoals het gebruik van informatieve ankertekst en alt-tekst voor interne links.

Is een sitelink-URL onjuist? Dan kun je deze in Google Search Console verlagen. Google garandeert niet dat de verlaagde links nooit als sitelink worden weergegeven, maar probeert er wel rekening mee te houden.

Kun je te veel interne links hebben?

Interne links zijn ontzettend nuttig, maar je kunt er ook te veel hebben. Een pagina waar erg veel uitgaande links op staan, verlies in de ogen van Google al snel zijn waarde. Gebruik je in één artikel veel interne links die allemaal naar dezelfde bestemmingspagina verwijzen? Dan ziet Google dat als linkspammen. Je kunt hier zelfs een penalty voor krijgen. Dat komt je SEO dus zeker niet ten goede. Plaats interne links daarom wel met enige mate en link per pagina maximaal 2x naar dezelfde bestemmingspagina.